Kundeklub og loyalitetsprogrammer

Tiltrækning af nye kunder er dyrt

Vi har tidligere skrevet om, hvordan online forretninger ikke udnytter det fulde potentiale i deres forretning på alle kanaler. Tiltrækning af nye kunder koster rigtig mange penge, uanset om man arbejder med SEO, SEM, sociale medier eller Content Marketing. Prisen på en ny kunde er tit meget dyr. Og for nogle online forretninger kan det første køb virke som en dårlig forretning. Derfor gælder det om at få så meget ud af det, som man har investeret i at få en ny kunde.

Fortjenesten i den lange kunderelation

Det er meget forskelligt, hvordan man forsøger at tilgå eksisterende kunder og med meget forskellige resultater. Det siges for eksempel, at 80 % af omsætningen i online forretninger, såsom Zalando er gensalg. Altså, er det kun 20 % af salget, som virkelig koster mange penge.

Resten er sat i automatisk system, så de får kapitaliseret flere gange på de fleste kunder som kommer ind i forretningen. Derfor er det vigtigt for os at hjælpe vores kunder med at undgå kun at tænke på tiltrækning og resultater på den korte bane, men derimod lave et set up, som hjælper til med at kapitalisere på den langvarige kunderelation.Kundeklubben skal skabe værdi.

Værdien af kundeklubber

Kundeklubber er blevet kritiseret for at være mere til virksomhedernes fordel frem for til kundernes. Det er korrekt, at bombarderer vi kunderne med generelle tilbud, nyheder, rabatkoder og konkurrencer, så er værdien blot et tilbud, som man sikkert ikke lige havde behov for. Men vender vi den om og fjerner fokus fra tilbud og produkter og prøver at finde idéer, som er tilpasset kunden, er sagen en helt anden.

Hvis kunderne oplevede, at en virksomhed kunne bidrage med relevant og værdifuld viden, ideer og tips, som kunne hjælpe i det daglige, på arbejdet eller i bestemte situationer., ville man stadigvæk være top-of-mind. Virksomhedens rolle bliver herved, som den, der gør en forskel, hjælper og rådgiver kunderne, i stedet for "bare" at over sælge. Derfor går vi ind for den værdibaserede relation, som på den lange bane, sikrer de loyale kunder.


Kontakt os

Har du brug for rådgivning om opbygning af kundeloyalitet, er du velkommen til at kontakte vores digitale rådgiver:

Henning Wraae
Digital rådgiver
M: +45 28 18 98 43


Læs også

Del denne side med dit netværk