Digital transformation i fashion

Starten på den digitale rejse

Hvordan går man til digital transformation, når man er et fashionbrand, der producerer sit eget tøj og konkurrerer med store brands i markedet som H&M og Zara?

Creme Fraiche er et dansk fashionbrand, der har eksisteret siden 1989 og i dag tæller mere end 20 fysiske butikker og nu også en platform til ehandel, der skal få inspiration og fashion til at gå hånd i hånd og skabe en fuld omnichannel-oplevelse for brandets modeglade kunder.

Creme Fraiche

Den digitale transformation

Med stigende konkurrence fra andre store spillere på markedet, stod Creme Fraiche overfor en udfordring med at skulle tage fat på en digital transformation, der skulle gøre det muligt at inspirere kunderne, sælge mere og på sigt automatisere en stor del af de manuelle processer, der var forbundet med at håndtere ordrer.

Nye kundesegmenter og omnichannel

Nye og mindre loyale kundesegmenter betød også at der var et stort behov for at kunne blive mere agil i forhold til markedsføring, ugentlige kampagner og marketing automation samtidig med at en e-handelsplatform skal fungere som et vigtigt salgsværktøj og give kunderne en fuld omnichannel-oplevelse. Men hvordan laver man en digital pendant til en virksomhed, der omsætter for 150 millioner og har 20 fysiske butikker?

Creme Fraiche
Creme Fraiche
Creme Fraiche
Creme Fraiche
Creme Fraiche
Creme Fraiche

Platformen: Agilitet i teknologien betyder alt for forretningen

Den nye platform er bygget til sublim performance og et omskifteligt marked. Fokus er på fleksibilitet og agilitet i forhold til marketing, produkthåndtering og generel kundeoplevelse. Med specialiserede processer i forhold til produkthåndtering, markedsføring og salg er det vigtigt at platformen kan tilpasses efter det, så alt foregår så effektivt som muligt.

Produkthåndtering og marketing går hånd i hånd

Hos Creme Fraiche er der taget højde for de specialiserede processer lige fra et produkt kommer ind; det skal oprettes med core data, det skal beriges med flere typer af billeder og videoer, der skal kobles brandingtekster på, og man skal i det hele taget have bygget et univers op omkring et produkt, en serie eller en kategori. Når produkterne er på plads, skal man naturligvis også kunne tage alle de relevante marketinggreb. Der skal kunne laves cross- og upsell, det er nærliggende at lave bundles med forskellige typer af produkter, og alt dette skal naturligvis markedsføres i alle kanaler.

Nem ordrehåndtering og effektive arbejdsgange

Også i ordrehåndteringsprocessen er der lavet tilpasninger, således at der kan håndteres ordrer fra flere kanaler, f.eks. mail og telefon, ordrer kan splittes op, og der kan laves pre-orders af kommende kollektioner. Der er desuden prioriteret en høj grad af customisation i administrationsmodulet, således at arbejdsgangene for de, der skal sidde med produkter og ordrer til dagligt, har så let og effektiv en hverdag som muligt, så de kan bruge tiden på mindre rutineprægede opgaver. Alt dette er nødvendigt for at Creme Fraiche kan gøre det, de gerne vil med deres forretning, når markedet efterspørger det.

Creme Fraiche

Strategi: Elefanter spises i bidder - også de digitale

Det vigtigste første skridt for Creme Fraiche var beslutningen om at skabe et solidt fundament at bygge videre på. For at kunne gøre det, er det vigtigt at have et realistisk billede af organisationens digitale modenhed, så man kan skabe en løsning, der kan få ambitioner og evner internt til at gå op i en højere enhed og dermed skabe mere salg og en bedre oplevelse for kunderne.

Den agile forretning forfiner i små skridt

Da fundamentet var på plads, kunne processen med at forfine begynde. Her skulle der tages udgangspunkt i kundernes behov - læring om kunderejsen og tilpasninger efter den. Først herefter kom turen til interne ønsker - nye processer for håndtering af både ordrer og produkter og tilpasning til nye og mere effektive arbejdsprocesser, der understøttede den overordnede digitale transformation. Det er et vigtigt skridt at lade indsigter fra kunderne styre interne processer, så man indretter sig efter sit marked og sine kunder. Ellers kommer de interne processer nemt til at stramme og spænde ben for at kunne øge salget og digitalisering af kunderejsen.

Automatisering og nye markeder

Herefter gik man ind i en proces, hvor fokus var på automatisering og nedbringelse af fejlmargin på håndtering af både kunder og ordrer. Som mængden af ordrer øges, er det et naturligt skridt for at kunne følge med i backoffice og bibeholde samme grad af service og agilitet. Der, hvor Creme Fraiche er i dag, er lige på tærsklen til at begynde at arbejde mere intensivt med segmentering af kunder, 1:1-kommunikation og at blive bedre til at ramme kunderne der, hvor de er. Når platformen er gearet til det, kommer turen til det internationale marked.

Del denne side med dit netværk